Bosan Surfing? Download Toolbar & Dengar Radio....

Banyak radio untuk didengar dari seluruh dunia. Download toolbar ini...
toolbar powered by Conduit

Tuesday, May 12, 2009

Visit to Temerloh, Pahang & The Mystery of Gunung Senyum

9 & 10 May 2009, I went to Temerloh Pahang. This is my first visit to this small town. Looking for something special here while do my work. Nothing so special, instead of Ikan Patin...yes, according to my friends, Temerloh adalah bandar Ikan Patin. I think that is true cause I can see restoran ikan patin everywhere. Unfortunately aku seperti orang Sabah yang lainnya tidak makan ikan sungai. I am looking is there any restaurant selling fresh water prawn atau udang galah. None!

I saw a signboard nearby the junction to Temerloh Hospital - Gunung Senyum...hati mula meronta2 untuk mengetahui apa yang ada disebalik Gunung Senyum. Aku dan 2 orang rakan tiba di Gunung Senyum pada waktu senja. Keadaan sunyi sepi. Aku ambil beberapa gambar dan meronda disekitarnya....ada sesuatu yang tak menyenangkan iaitu bau bangkai yang busuk mengekori kami. Juga terpampang papan tanda amaran yang melarang orang ramai meneroka gua yang ada secara bersendirian. Mereka harus melaporkan diri terlebih dahulu dan seorang guide diperlukan...hmm..interesting right? Yes...ia menyebabkan seribu persoalan bermain dalam kotak fikiran aku....

By the way, beberapa gambar dari angle yang menarik aku rakamkan. Juga asal usul dan sejarah Gunung Senyum yang dituliskan pada salah satu papan tanda. Malam tu, ketika berada di hotel penginapan (Green Park Hotel), aku membelek2 gambar gunung tersebut....memang cantik gunung ni....

Sekembalinya aku ke KL, aku tak sabar nak download the pics. But surprise! Satu gambarpun tak wujud dalam kamera aku, melainkan gambar lainnya yang aku ambil. Misteri...bagaimana boleh gambar tersebut hilang sedangkan yang lainnya masih ada? Aku tanya beberapa orang rakan yang berasal dari Pahang. Mereka kata aku terlalu berani pergi ke sana senja2...tempat tu keras, kata mereka....takpelah...kalau nak tau rupa Gunung Senyum ni, ni aku amik bagi link dari salah satu blog orang...


Korang boleh ke blog http://danielfranklingomez.com/blog/2006/12/21/a-treasure-called-gunung-senyum/
kalau berhajat nak tengok gambar2 lain....

Masa nak balik tu aku tertengok signboard Tasik Bera...konon nak explore...bila sampai another signboard, tengok2 Tasik Bera jauhnya 65km...hmmm..tak jadi...so, aku alih ke Taman Negara...malangnya Taman Negara juga jauh....tu pun aku dah nak sampai ke Jerantut dah...berhenti beli air tebu tepi jalan...makcik tu kata Taman Negara lebih kurang sejam lagi...alamak!

So aku patah balik...on the way balik tu aku ambik gambar lori ni...bahaya gila...balak besar2.

Sampai satu kampung namanya Kg. Masjid, aku stop bila terlihat masjid unik ni....cantik, walaupun still under construction...banyak betul kubahnya....

Ni aku ambik kat Temerloh...aku tak amik gambar hotel tempat aku menginap (Green Park Hotel). Tetapi on the way nak balik tu aku ambik hotel ni...Hotel Jelai...takde apa yang menarik perhatian aku pada hotel ni...cuma aku tertarik pada signboad dia tu...
Kat atas tu tertulis :
1. TV (9 Rangkaian)
2. Pemain DVD
3. Penggunaan Komputer dan WiFi Percuma..

Wow! Aku rasa memang hotel kat Temerloh ni bagi wifi free sebab kat Green Park Hotel pun free. Tak macam sesetengah tempat di KL, Sabah, Perak dan Sarawak...kebanyakan hotel caj RM30 sehari untuk wifi! Imagine, small town begini hotel bagi free je...imagine juga yang restoran mamak pun bagi free je wifi ni...

Pemain DVD tu first time plak aku nengok...maybe cause TV channel tak banyak...but I think it is good...boring2 boleh tengok DVD....TV 9 rangkaian tu pula...hmmm...cuba kira berapa rangkaian yang kita ada kat Malaysia ni... :)

No comments: