Bosan Surfing? Download Toolbar & Dengar Radio....

Banyak radio untuk didengar dari seluruh dunia. Download toolbar ini...
toolbar powered by Conduit

Thursday, May 21, 2009

Visiting Ayam Kampung Project Site

As mentioned before I went to Teluk Intan to see the land...my father in law land, located some where at Labu Kubung, Teluk Intan, Perak. The land is about 3 acres and about 15 minutes from Teluk Intan town. The land planted with the crop, especially palm oil and durians and some other fruits.

Depart at 10.00 am we reach to my father in law house at 12.30 pm. Just nice when one of my friend, who is also relatives to my father in law having wedding ceremony for his daughter. Good...tgh lapar...we went to his kenduri and having nice lunch...

Bertolak menggunakan jalan Kuala Selangor untuk menjimatkan minyak & toll...
Ni jalan masuk ke Labu Kubong melalui jalan Sg. Manik...
Then dari jalan ke Labu Kubong, kami masuk ke tanah / tapak projek...

tengok atas tu...ada kain dan sidaian...actually kain tu kepunyaan saudara pak mentua aku, Abg Karim yang tinggal menumpang kat tanah tu....his wife actually tak berkerja. Maybe boleh offer untuk jaga ayam kampung aku nanti....

Ni ayam kampung Abg Karim...cantik. Tapi sayangnya bukan baka pilihan aku sebab ni ayam kampung cina (jenis Nunukan) yang mana aku tak berminat nak bela...ada tiga ekor, semuanya jantan sedang berlegar2 mencari makanan kat tanah tu...kalau akau tak bagitau ni ayam kampung cina, boleh tak korang cam jenis ayam akmpung ni? Hehehehe...

Ni rumah berhampiran kepunyaan salah sorang saudara pak mentua aku yang menumpang kat tanah ni...tapi diorang dah bertahun pindah kat tanah sendiri...tinggal la rumah ni kosong...bagus juga...mungkin aku boleh gunakan bawah rumah ni untuk membiak anak ayam kampung...
Ni pula rumah arwah nenek mentua aku @ emak kepada pak mentua aku...takde orang sejak bertahun. Tetapi masih ada letrik dan air kerana pak mentua aku maintain bil dan tak berhajat nak potong...good news...so aku boleh letak brooder aku sementara kat sini. Boleh supply letrik..
Dan...kat bawah ni aku cadang nak letak brooder untuk anak2 ayam yang kurang dari sebulan...
Well...ni jalan yang ada lam kebun ni...lori mengangkut sawit masuk dalam ni...cun...kalau nanati projek ni menjadi dan aku ada lori, bolehlah lori masuk terus ke kawasan reban...
Tengok tu...pak mentua dan partner aku si Naztreo tengah melihat2 tapak...

Ni pula pokok durian yang ada...aku selalu makan buahnya...best....nanti boleh la aku makan durian bila tengah musim sambil melihat2 ladang ayam kampung aku...
Lama jugak kami melihat2 kawasan tu...besar dan luas...ni ada anak sungai lagi kat tepi tu...dulu banyak udang lam ni...cun...
Pilih punya pilih, kami setuju pilih tapak ni buat permulaan.....ok tak?
Terletak di antara celah pokok kelapa sawit, kami cadang untuk membina reban permulaan di atas tapak ni seluas 40 kaki x 80 kaki...dengan sistem semi intensif dan intensif, di mana ayam kampung dilepas dalam kawasan berpagar seluas 40 x 40 kaki manakala rebannya seluas 40 x 40 kaki untuk ayam berteduh....

Kami ronda lagi tanah tu dan terlihat 2 rumpun buluh yang subur...cun, sebab kami boleh kurangkan kos pembelian pagar BRC. Buluh ni boleh kami gunakan menggantikan dinding dan pagar dari jaring BRC....yes...ni dapat menjimatkan kos sebanyak 30%-40%....
Setelah berbincang, aku rasa tapak ni betul2 sesuai untuk ternakan ayam kampung aku....so, apa lagi, kami ke Langkap untuk melawat kilang menjual kayu 2nd hand...tapi takde la aku amik gambar kat situ...banyak kayunya....murah je...semua half price from kayu baru...begitu juga dengan zink...

Well, projek ni akan start tak lama lagi....esok aku perlu ke Sabah pula...selain dari kerja, aku juga nak jumpa abang aku dan melihat kebun di mana berpuluh ekor ayam kampung dibela di kebun tu....

No comments: