Bosan Surfing? Download Toolbar & Dengar Radio....

Banyak radio untuk didengar dari seluruh dunia. Download toolbar ini...
toolbar powered by Conduit

Monday, June 8, 2009

Brooder Ayam Kampung - The Challenge

Friday 5th....I went back to my wife 'kampung' with a mission - to buy some woods for the brooder. Departed @ 10.00pm and arrived @ Tapah @ 11.30pm...wahhh...tak sedar actually aku speeding kat highway....why I used Tapah, instead of Bidor? Actually I like jalan Tapah - Teluk Intan cause no buses or lorries...jalan sunyi, so aku boleh speeding...compare to Bidor...kalau kena lorry or buses abih la...kereta bersusun belakang...nak memotong susah...I know people told me that after penjara Tapah, somewhere dekat kuburan tu agak 'keras' sedikit...aku tak nafikan cause aku pernah kena sakat kat sini...by the way...this is not a ghost story...so I do not want to talk about it now...

Ok..sampai kat Teluk Intan aku terpegun melihat awan....cantik dengan cahaya bulan mengambang...so, aku amik gambar ni...cuma kamera aku ni bukanlah macam kamera Rizan yang mahal tu...kalau tak sure hasilnya cantik...
Cantik kan? Ni yang aku tak sabar nak beli senjata Nikon DSLR aku ni....

By the way...esoknya tu aku pergi la cari hardware...tujuan aku nak beli kayu 1 x 2, 20 batang, dawai BRC untuk lantai dan dawai mata punai untuk pintu brooder...so aku pun mulakan misi...

Malangnya satu kedai pun tak bukak...aku ronda pekan Teluk Intan. Ada beberapa hardware bukak...yes! Aku pun beli la barang2 keperluan....tapi bila tanya ada plywood tak? Takde boss...ada kayu 1 x 2 tak? Takde boss...alamak...cabaran lagi nih...dah la banyak kedai tutup...hmmm...tetiba teringat...patut la tutup...ari tu Birthday Agung....hmmm...by the way ni aku beli dari kedai tu :

1. Dawai mata punai - RM3 semeter
2. Kabel eleltrik - RM0.60 semeter
3. Lamp holder - RM1.50 satu
4. Engsel kecik - RM1.20 sepasang
5. Balang minuman 1/2 litter - RM3.00
6. Plug - RM2.50

Semuanya RM89.80...

Aku ternampak BRC..tanya...tokey, ni berapa 1 meter? Haiyaa...tu kila 1 kaki woo...kasi lu mulah..RM3 satu kaki....dalam hati aku...ceh, mahal gila! Kat Shah Alam RM9 je semeter...tak jadi beli aku....ternampak pula jaring tali...untuk kepung kawasan lepas nanti...tanya harga..."oooo, itu kira kilo...lu mau angkat wa kasi mulah...RM20 saja 1 kilo...ini bagut maa...tinggi 20 kaki...panjang wa tatak tau...tapi ini kasi jimat loh"...ye la tu apek...!

Aku pi pasar plak beli ikan & sayur...sambil tu aku pegi kat apek2 yang jual ayam kampung hidup kat pasar Teluk Intan..."alo boss, mau ayam kg. ka?" Berapa satu kilo? "Mulah maa...RM10 satu kg...lu mau angkat, itu sembelih Islam punya kita ada bikin..." Orang mana sembelih? "Indon...tapi lu jangan lisau aaa...ini Islam juga" Yelah tu apek ooiiii....anak ayam kg. ada? "Soli ah boss...anak ayam kg tala..." Ok lah...semua penjual ayam kg hidup kat situ orang cina...tukang sembelih Indon...aku teringat masa raya baru nih...bini aku siap ambik nombor giliran nak beli...sebab ayam daging habis stok...so kena beli aym kg hidup...aikkk...ramai gila beratur...amik nombor giliran plak.....wakakakaka....macam nak pegi kaunter bank!!!!

So, separuh hari dah habis....kayu tak dapat2 lagi...so aku call la kayu 2nd hand kat Langkap....yes!!! diorang bukak. "Tapi boss, itu lorry driver ada cuti juga...ini hari ta boley hantar...Isnin juga kalo mau!" Alamak...satu cabaran lagi? Takpe la...aku angkat sendiri...cari lori tak jumpa...last2 aku pandang Wira buruk aku tu...hmmm...hentam la...

Ni pekerja kayu 2nd hand tu sumbat kayu lam wira...
Ni pak mentua aku bukak tali bila dah sampai kat tapak projek...
Kayu tu 7 kaki je panjang...aduuhhh...aku punya perkiraan dah lari...sebab plywood 4 x 8....aku cadang nak buat brooder 4 x 8..boleh masuk around 180 ekor anak ayam...now aku kena ubah...buat brooder 4 x 7...takpela...ni la cabarannya....at least boleh muat 160 ekor anak ayam...balance plywood nanti aku boleh buat tempat makan anak ayam...

Kat langkap aku survey hardware lagi...dawai BRC just RM7.50 je semeter...wah...murah ni...tawar2, ok setuju...semeter RM7...aku sapu 21 kaki semua...so dalam RM50...

Tanya plywood...dia kata nipis punya RM20 saja...boleh kurang lagi kalau angkat banyak sikit..ok lah...lori takde, so aku hold dulu...ternampak selonggok jaring tali...tanya tokey...ini berapa? Itu kira timbang, RM15 saja...isshhh murahnya...apsal kat Teluk Intan RM20? BRC kira kaki RM3, sini 1 meter RM7? Bukan jauh pun Langkap ngan Teluk Intan...

Well, dah pukul 3.30 ptg...aku mulakan memotong kayu..ishhh....kayu 2nd hand...banyak betul paku...buang masa betul buang paku ni. Ada yang keras, ada kayu lembut...hentam la...aku amik tools yang aku bawak dari rumah...alamak...gergaji aku pula mata halus! Lenguh tangan nak potong kayu...ish...cabaran lagi....takpe esok aku akan beli gergaji mata kasar satu...

Tetiba ada bunyi macam sesuatu mengetuk kayu...aku pun cari...hmmm..ternampak aku benda ni....
tak jelas? tengok ni....

Tu dia....woody wood pecker rupanya....burung belatuk...

Petang tu dengan gergaji yang melenguhkan badan dan macam2 yang berlaku...aku cuma sempat potong 5 batang kayu untuk di buat kaki....esoknya....

Pagi2 aku dah keluar....aku buat beberapa rangka tepi brooder....tgh hari aku pi kenduri kahwin...petang aku terus ke Langkap...beli benda nih :

1. Gergaji mata kasar Stanley - RM28
2. BRC cutter - RM8
3. Kayu 1 1/2 cm x 1/2 cm - RM0.80 sebatang
4. Paku 2 1/2 inci - 1/2 kg

Semuanya RM46....

So aku pun start buat brooder ni...sampai ke petang...akhirnya siap la sebuah brooder yang berukuran 4 x 7 kaki...boleh memuatkan 160 ekor anak ayam...ni rangka je....Jumaat ni aku turun lagi dan beli plywood serta kayu 2 x 3 untuk reban sekali....
Wah...jenuh aku amik 1/2 hari buat benda ni...maklumlah sorang2 je buat...nasib baik aku ni pandai bertukang...rumah bapak aku kat Bongawan tu kitaorang buat sendiri adik beradik dan bapak aku sekali...so, takde hal la kalau aku nak buat reban je...buat sorang2 ni takde orang nak tolong pegang kayu...so the best is buat kayu silang untuk pegang...tu caranya...cun tak brooder aku tu?

Ishh...mana partner aku si Naztreo tak tolong nih? Actually Naztreo balik kg dia kat Melaka...misi dia nak bodek bapak dia untuk dapatkan induk ayam kampung...so, ni gambar aym kg bapak dia...dalam 30 ekor semuanya...yg jelas pada aku, ni jenis aym kg Merewas....cuma ada beberapa ekor yg aku tengok baka lain...apa-apa pun aku tandakan yang akan jadi mangsa kitaorang...

Pejantan baka Merewas...


yang ni aku suspek dah campur dengan baka Sentul....
Ada seekor aku nampak macam ayam baka Melayu...tu sebelah kanan, dengan balung bulat...tapi pialnya jelas...mungkin ni dah mixed dengan merewas...
Yang kiri tu aku pasti aym betina baka Melayu....

Ni target seterusnya....

Hmmm....projek ni berjalan seperti biasa...hopefully usaha kami ni menjadi...

Apa pun....hari ni aku penat giler!

3 comments:

dayhan said...

terbaik guna kayu silang tueee..

pemuda Mersey said...

salam, sy berminat nak tahu tentang baka-baka ayam kampung seperti yang dinyatakan dalam gambar2 tu.. boleh berkongsi ke tentang jenis2 baka tu? Sy berminat untuk dokumentasikan. Terima kasih.

Unknown said...

Be positive kan. Xda mustahil klw minat ada...